Demo aanvragen

Je bent slechts een klik verwijderd van het aanvragen van een demo. Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Call back

Fill in your name and phone number, and we will make sure to call you back within four hours!

Subscribe to Newsletter

Please fill in your name, organisation and email-address.

7 februari, 2023

Klaar voor de toekomst met KATE: XBRL uitgelegd

De laatste tijd hoor je als taxateur steeds meer over via XBRL aanleveren bij de bank. Wellicht heb je al een mail gehad van jouw bank over XBRL. In dit artikel lees je wat het precies inhoudt en hoe je met de software van KATE voorbereid bent op deze nieuwe manier van aanleveren. Het is als taxateur belangrijk goed voorbereid te zijn. De kans is namelijk groot dat aanleveren via XBRL bij de bank op korte termijn verplicht wordt.

Taxatiesoftware en XBRL

XBRL staat voor eXtensible Business Reporting Language en is een open voor de elektronische inzameling en uitwisseling van financiële gegevens via het internet. Om het eenvoudig te zeggen: met XBRL maak je een gevalideerd excelbestand, waarbij ieder vakje specifieke regels heeft. De verschillende datapunten in een taxatierapport worden in het juiste ‘vakje’ in het XBRL-bestand geplaatst. Zo kan de bank (via SBR Nexus, een samenwerking van ING, Rabobank en ABN AMRO) de gegevens geautomatiseerd (en dus sneller) verwerken.

Tot zover de toelichting van hoe het aanleveren via XBRL ‘aan de achterkant’ werkt. Maar wat heb jij er als taxateur aan?

Dat hangt deels af van het softwarepakket dat je gebruikt. Het voordeel voor de bank is duidelijk. Die krijgt de gegevens gestructureerd aangeleverd. Taxatiesoftware is veelal precies met dat doel gebouwd. Daar heeft op zich iedereen baat bij, want het zorgt voor een efficiënter proces. Maar het mag niet ten koste van de wensen van de taxateur en de gebruikersvriendelijkheid van de software. KATE is juist door taxateurs gemaakt en ons vertrekpunt is altijd om de taxateur te helpen zijn werk beter te kunnen doen.

Waarschijnlijk herken je het volgende beeld.

Je vult gegevens in de taxatiesoftware in en moet eerst een poos wachten tot het scherm klaar is met laden. Dan rolt er een waarde uit het rekenmodel van de software die niet overeenkomt met wat je verwacht. Je krijgt echter geen inzicht in waarom het niet klopt. Er zit niets anders op dan opnieuw de input invullen tot het resultaat overeenkomt met wat je verwacht. Uiteraard wacht je bij elke aanpassing op een scherm dat aan het laden is. Kan dat niet eenvoudiger?

Natuurlijk wel. KATE Innovations doet het op twee manieren beter

1. Aanpassen en meteen resultaat zien
  2. Een kijkje onder motorkap

Aanpassen en meteen resultaat zien

Wanneer je gegevens invult in KATE wordt het resultaat direct opnieuw berekend. Zo krijg jij meteen feedback op wat je aanpassing betekent voor de berekening. Dat bespaart een hoop tijd, want je hoeft niet langer te wachten op een laadscherm. Ook niet onbelangrijk: het is een stuk minder frustrerend. Wat maakt Excel nou een goede tool? Het feit dat je meteen ziet wat er met je berekening gebeurt als je een aanpassing doet. Dat is in KATE exact hetzelfde.

Een kijkje onder motorkap

Als taxateur ben jij de expert en dus wil je zien wat er uit de berekening rolt die met jouw input wordt gedaan. Zo heb je grip op het taxatierapport, jij bent immers de expert. In KATE is inzichtelijk hoe een berekening tot stand komt. Het is geen black box, waar je de input moet aanpassen tot er een berekening uitrolt die overeenkomt met wat die uit in jouw eigen rekenmodel.

Krijg controle over je taxatierapport

Wil je klaar zijn voor de toekomst van aanleveren via XBRL? Bij KATE garanderen we dat onze software gebruiksvriendelijker is én jou de tijd en het inzicht geven écht als expert op te treden. Met KATE krijg je weer controle over het proces en jouw taxatierapport. Zodat je meer tijd hebt om er voor jouw klanten te zijn met jouw expertise.
Maar, neem het niet van ons aan. Probeer het zelf. Laat je gegevens achter en we plannen vrijblijvend een demo met je in.

More news